FotoArts.pl Fotograficzne forum pasjonatów. :: Zobacz temat - Historia fotogafii cz.3 (1855 - fotoarts.pl)
forum fotoarts.pl

 

FAQ :: Szukaj :: Użytkownicy :: Grupy :: Rejestracja :: Profil :: Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości :: Zaloguj :: katalog stron foto
 
Historia fotogafii cz.3 (1855 - fotoarts.pl)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FotoArts.pl Fotograficzne forum pasjonatów. Strona Główna -> Fotografia tradycyjna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
amerigo

Gość







PostWysłany: Wto Mar 02, 2004 6:13 am    Temat postu: Historia fotogafii cz.3 (1855 - fotoarts.pl) Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Richard Leach Maddox

Kolejnym, logicznym krokiem w rozwoju fotografii było opracowanie suchej emulsji którą fotograf mógłby wygodnie używać. W 1871 angielski doktor na Southampton University opracował formułę bromku kadmu, azotanu srebra i żelatyny nałożonej na szklaną płytkę w celu uzyskania negatywu. Ta sama mikstura mogła być używana do druku na papieże. Takie rozwiązanie pozwoliło na masową produkcję materiałów światłoczułych i na uwolnienie fotografów od ciągnięcia ze sobą wozu z niezbędnym do fotografii sprzętem (dosłownie). Początkowo płytki te były mniej czułe od poprzednich mokrych materiałów, lecz dość szybko zostały poprawione i czasy naświetlania zaczęto mierzyć w ułamkach sekundy. Wprowadzenie suchych płytek miało również swój wpływ na budowę aparatów. Płytki zostały zminiaturyzowane, a ich wielkość stała się standardowa. Te przemiany oznaczały, że fotografia nie była już trudnym naukowym procesem, a stała się dostępna dla ”amatorów”. Pomimo tych przemian i wszystkich zalet które oferowała nowa technika mokre płytki pozostały w użyciu jeszcze przez wiele lat.

George Eastman

Pod koniec XIX wieku George Eastman produkował suche płytki i wraz ze swoim pracownikiem W. Walker’em prowadził eksperymenty nad miękkim filmem. Celuloza została wynaleziona (w zależności od książki którą czytamy) w 1861 lub 1865 roku i była użyta jako baza do nowych filmów. Jako materiał światłoczuły wykorzystywano tą samą, stosowaną w płytkach, mieszankę. W 1888 roku francuska firma uruchomiła produkcję miękkiego filmu.

George Eastman był świadom znaczenia jego wynalazku i jego potencjału na rynkach międzynarodowych. Chciał nazwać nowy produkt tak, by jego nazwa była łatwa do wymówienia we wszystkich językach. Nowy aparat, z rolką filmu nazwano KODAK. Rolka pozwalała na wykonanie 100 zdjęć. Po wykorzystaniu wszystkich zdjęć aparat zwracano do firmy, tam film wywoływano, drukowano odbitki, a następnie uzupełniano film. Kampania reklamowa użyła hasła które w prosty sposób opisywało co się dzieje. ”Ty wciskasz guzik, my robimy resztę. W cenie $25 nie było to tanie, ale zapoczątkowało rozwój fotografii jaką znamy - dla amatorów nie posiadających żadnej wiedzy na temat fotografii. Nazwa Kodak stała się synonimem amatorskiej fotografii. W 1900 roku wyprodukowano pierwszy z wielu aparatów Brownie. Brownie kosztował $1, a film 15 centów, co było w zasięgu przeciętnej osoby. Od tamtej pory Kodak opracował wiele nowości fotograficznych - Instamatic, Disc czy Photo CD.

Fotografia Kolorowa

Kolorowa fotografia stała się ogólnidostępna po Drugiej Wojnie Światowej. Nie znaczy to wcale, że nie była wcześniej znana. Pierwsze egzemplarze kolorowych zdjęć wykonał w 1861 roku James Clark Maxwell używając technlogii trójchromu. Wykonano trzy carno białe fotografie używając filtrów czerwonego, zielonego i niebieskiego. Negatywy zostały potem nadrukowane na szkalne płytki tworząc przeźrocza które następnie przepuszczono przez oświetlone odpowiednim kolorem ekrany uzyskując złożony kolorowy obraz. Eksperymenty kontynuowano przez drugą połowę XIX wieku. Na założeniach tej techniki nadal oparta jest współczesna kolorowa fotografia. W 1868 roku Charles Cros i Louis Ducos du Hauron zaproponowali tą samą metodę zapisu koloru – obaj nieświadomi wzajemnej pracy. Pięć lat później Profesor Hermann Willhelm Vogel ogłosił wynalezienie uczulenia na kolor z użyciem barwników. Ziarna, przeźroczystego kolorowego materiału były nakładnae na szklaną płytkę i pokrywane światłoczułą emulsją - działając jak filtr. Negatyw następnie drukowano w celu uzyskania pozytywu, który po podświetleniu dawał zadowalającą reprodukcję kolorów.

W 1903 roku Auguste i Louis Lumiere rozpoczęli produkcję przeźroczystej emulsji nakładanej na szklaną płytkę znanej jako płytki ”Autochrome”. W 1912 Agfa produkowała kolorowe filmy i płytki będąc pierwszym dużym producentem z taką ofertą. Stabilne kolorowe przeźrocza były masowo produkowane przez fabryki Lumiere, Agfa i Dufay w latach 30-tych. W 1935 Kodak opracował nowy system produkcji kolorowych przeźroczy i uruchomił produkcję przeźroczy Kodachrome. Użwając specjalnej technologi która chemicznie przekształcała substancje w barwniki. Film przebił wszystkie dotychczasowe materiały pod względem nasycenia kolorów i drobnego ziarna.

Agfa była pierwsza na rynku z procesem negatyw/pozytyw z użyciem dodatkowych kolorów (żółtego, cyjanu i magenty) uruchomionego w 1939 roku. Kodak opracował swoją wersję w 1942. Mniej więcej w tym samym czasie Kodak opracował odwrotkowy materiał do druku do użycia z przeźroczami Kodachrome. Z powodu wojny niewiele materiałów kolorowych było dostępnych poza USA i Niemcami i potrzeba było kolejnych 20 lat aby produkt stał się popularny.

Edwin Land

Wszyscy słyszeliśmy o Polaroidzie. Edwin Land był pierwszą osobą która wyprodukowała błyskawiczne czarno białe zdjęcie w 1947 pod nazwą Polaroid. Kosztowne i trudne w użyciu nie od razu stały się popularne, ale znalazły sowje miejsce w profesjonalnej fotografii. W 1961 roku zaprezentowano pierwszy błyskawiczny kolorowy pozytyw. Potrzebował on dwóch minut na wywołanie.

Edwin Land jest także wynalzcą filtrów polaryzacyjnych wyprodukowanego po raz pierwszy w 1934 roku.

Oskar Barnack

Obsługujący precyzyjne maszyny w firmie Zeiss, Barnak był amatorem fotografii. W 1910 pracował nad prototypem 35mm aparatu opracowanego do użycia ze standardową emulsją filmową. Zaoferował swój produkt firmie, jednak nie znalazł poparcia gdyż produkt uznano za niezbyt użyteczny. W 1911 przeniósł się do firmy Leitz i znów przedstawił swój projekt. Tym razem zaakceptowano go z większym entuzjazmem. Zachęcony, Barnak opracował projekt, ale dopiero 1925 roku rozpoczęto produkcję aparatu pod nazwą Leica. Aparat wyposażono w migawkę z ograniczoną liczbą czasów ekspozycji. Aparat nie posiadał wizjera i musiano wyposażyć go w dodatkowy ”celownik”. Film znajdywał się w kasetkach podobnych do dzisiejszych, Leica robiła 36 zdjęć podczas gdy inni producenci do 100.
Miniaturowy aparat został przyjęty z entuzjazmem przez wielu reprezentantów zawodu fotografa, w szczególności foto reporterów. Aparat ten dał możliwość rozwoju nowych stylów fotografii. Dziś Leica jest przez wielu uważana za najlepszy aparat 35mm na rynku.

Victor Hasselblad

Pomimo, że aparaty na film w rolkach były na rynku już od pewnego czasu Victor Hasselblad zaproponował rozwiązanie które zrewolucjonizowało tego typu aparaty. . W 1948 uruchomiono produkcję aparatu Hasselblad 1600F. Pierwszego aparatu SLR wyposażonego w wymienne obiektywy i magazynki na film. To pozwoliło fotografom na robienie zdjęć na różnych materiałach bez konieczności noszenia dodatkowego aparatu do każdego rodzaju filmu.

Zasady działania Hasselblada zostały szybko przyjęte przez producentó aparató 35mm i w 1957 roku pojawił się SLR Pentax. W 1959 roku Nikon wyprodukował Nikona f, 35mm SLR wyposażonego w pryzmat i powracające lustro. Pryzmat oznaczał, że obraz nie był już odwrócony, a powracające lustro pozwalało na zaciemnienie obrazu w wizjerze tylko na chwilkę. 35mm SLR szybko stało się standardem. Dzisiejsze lustrzanki są wyposażone w AF, matrycowe pomiary światła i mnóstwo innych unowocześnień pozwalających fotografowi skupić się na kompozycji, a nie parametrach obrazu.

Mini laby.

Prawdopodobnie największy wpływ na rozwój tradycyjnej fotografii w ostatnich latach miało rozpowszechnienie mini labów. Wcześniej trzeba było czekać około dwóch tygodni an wywołanie zdjęć. Dziś godzina jest standardem.

Fotografia cyfrowa

Pierwszymi ”objawami” cyfrowej fotografii były nie aparaty, ale skanery. Nagle okazało się, że zdjęcia można obrabiać samodzielnie - w domu. Nie trzeba skomplikowanego sprzętu, ciemni, profesjonalnych techników. Każdy może sam kadrować i obrabiać zdjęcia.

Dziś następuje popularyzacja fotografii cyfrowej, sprzęt staje się przystępny cenowo, a i jakość uzyskiwanych obrazów jest coraz wyższa. Co stanie się dalej z fotografią? Czy technika cyfrowa wyprze tradycyjną, chemiczną? Czy suche płytki wynalezione przez Maddoxa nie wyparły mokrych materiałów? Pomimo iż wynalzek Maddoxa był pod każdym względem lepszy od poprzednich technik trwało to jednak długo.
Osobiście mam nadzieję, że nie obserwujemy końca fotografii jaką znamy. Jestem przywiązany do filmów. Na chwilę obecną jakość uzyskiwana przez zastosowanie materiałów tradycyjnych jest znacznie lepsza od tego co oferuje nam technika cyfrowa. Takie przypadki jednak w powyższej historii zdarzały się wielokrotnie.
Więc co się stanie dalej z fotografią? A jakie pytanie zadają sobie co rano dyrektorzy koncernów takich jak Kodak, Agfa czy Fuji? A może oni już wiedzą?

Fotografia dziś

Pisząc o historii fotografii należy wspomnieć o zasłudze pewnego polaka którego dzieło pomaga coraz to nowym fotografom rozwijać swoje umiejętności i wiedzę.

Wszystko zaczęło się 12 listopada 2002 kiedy to pewien Gentelman znany jako ”Incuba” został pierwszym użytkownikiem tworzonego przez siebie Foto Forum www.fotoforum.twoj.pl .
Od tej pamiętnej daty wiele się zmieniło; forum zyskuje coraz to nowych użytkowników. Do dziś zarejestrowało się ponad 600 osób. Wiele z nich aktywnie współtworzy ten portal, zdobywając i dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w technikach fotografii. Użytkownicy forum napisali już ponad 10 000 postów (stan z dnia 02/03/2004). Wspomniany wcześniej Gentelman, Incuba wraz z garstką moderatorów pracują nad unowocześnianiem i rozwojem serwisu. Pojawiają się nowe działy, konkursy.

Niezależnie od kierunku który przybierze fotografia w najbliższym czasie - czy cyfrowa zastąpi klasyczną czy też nie, żywię nadzieję, że fotoforum.twoj.pl będzie trwać! Tego, jak i wielu udanych zdjęć nam wszystkim serdecznie życzę.

Pozdrawiam,
Amerigo

Swobodne tłumaczenie fragmentów książki „Mastering Photography” autorstwa Gordona Robertsa (1995, Macmillan Press LTD, Hong Kong); uzupełnione nieco materiałami zaczerpniętymi z innych źródeł oraz własnymi informacjami.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FotoArts.pl Fotograficzne forum pasjonatów. Strona Główna -> Fotografia tradycyjna Wszystkie czasy w strefie GMT + 3 Godziny
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników w tym forum
Nie możesz ściągać plików w tym forum
Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na forum fotoarts.pl należą do ich autorów. Administrator fotoarts.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

phpBB SEO URLs V2

Design: Adrian Wielgosz fotografia reklamowa

Fotografia Reklamowa i krajobrazu

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci
Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

 

Powered by phpBB © 2016 phpBB Group