P filtry, prosze o pomoc.

#1
witam serdecznie, mam sprawę, otóż chciałem uzyskać pewne efekty a dokładnie mowiac chciałem uzyskać rozmazana wodę oraz niebo albo jedno z nich, wiem ze będą mi do tego potrzebne filtry ND ale nie jestem pewien o jakie chodzi... czy to ma być ND 2, 4 czy 8?? Ogólnie chce aby to były P Filtry czyli te takie kwadratowe co się wkłada w specjalny zaczep który jest na przodzie obiektywu....Bylo by milo gdyby ktoś już je używał, podam link do zdjęcia abyście wiedzieli o co mi dokładniej chodzi, z góry dziękuje.

A oto Link

http://static.panoramio.com/photos/orig ... 624508.jpg

#2
Cześć Darek.
Filtry ND nie są Ci do tego potrzebne, chyba że masz za dużo światła, i np w dzień chcesz rozmyć aż tak wodę.

Filtry ND 2 4 6 8 i 10 oznaczają po prostu stopień zaciemnienia.

ND 2 zmniejsza ilość światła o 2 wartości przysłony ND 4 o 4 itd.
Sam musisz zdecydować Ile chcesz zmniejszyć ilość wpadanego światła.

No i oczywiście mocowanie P czyli rodzaj filtrów Cokin.

http://cgi.ebay.co.uk/ND2-ND4-ND8-Neutr ... 4aa628f8bc

takie np.

Musisz kupić zestaw do mocowania filtrów Cokin, maja chyba 2 rózne rozmiary. I możesz dokupić do nich różne rozmiary mocowań do obiektywów. Pamietaj jednak że kiedy soczewka obiektywu Ci będzie się obracać to i Holder Cokin Ci sie odwróci, chyba że kupisz taki który się luźno okręci (i będzie nadal w poprawnej pozycji ) kiedy go przytrzymasz.

Możesz tez kupić filtry połówkowe, które np o zachodzie słońca pozwolą Ci mocniej ściemnić niebo a mniej wodę.

Jak masz jakieś jeszcze pytania to wal śmiało.

:)

#3
opis systemu cokin:
http://www.przybylski.art.pl/cokin/

Od siebie mogę dodać abyś szukał oryginalnego holderu wyprodukowanego przez Cokin - nie chińską podróbkę ponieważ zamiennik bywa za ciasny lub za luźny kiedy osadzi się go na pierścieniu( co innego przeczytasz w wyżej podanym linku...;) ). Z pierścieniami jest lepiej, zamienniki w granicach 25 zł i są ok:). Filtr polaryzacyjny również tylko oryginalny - w testach wypada średnio choć dla mnie jest wystarczająco dobry.
Na efektywne rozmycie wody i chmur jak podałeś w przykładzie składa się wiele elementów: między innymi siła wiatru, ilość światła. Dlatego też w jednym przypadku wystarczy tylko filtr polaryzacyjny i szara połówka, a w innym kiedy wiatr jest marny trzeba zastosować filtry ND. ND 4 jest optymalny i najbardziej popularny. Musisz również wziąć pod uwagę, że każde dodatkowe "szkiełko" przed obiektywem znacząco wpływa na jakość zdjęcia, negatywnie wpływa.

#4
A im tańsze szkiełko tym gorsza jego jakość zazwyczaj.
Incuba, wiesz może czy da się kupić takie Holdery które można by okręcać luźno w przypadku gdyby używać zestawu z obiektywem który ma przednią soczewkę rotującą?

A propos Darek. Oryginalny zestaw do mocowania Cokin-ów w Jessopsie masz za Ł25, tylko pierścień mocowania pewno musiałbyś dokupić bo tam dodają do zestawu chyba tylko 67mm pierścień.

#5
no glownie to chodzi mi wlasnie oto aby je w dzien uzywac, holder juz zakupilem teraz tylko te filtry , zastanawiam sie nad tym czy nie kupic tego co mi Adam pokazal, ND2,4 i 8... :roll:

#6
Darku, jeśli chcesz takie efekty w dzień, to potrzebujesz nieco mocniejszych filtrów. Przykładowo filtr ND8 wydłuża czas 8x czyli raptem o 3 wartości przysłony i niewiele z niego w dzień pożytku.
Poszukaj lepiej czegoś w tym stylu: http://www.leefilters.com/camera/news/r ... 96517C324/

Przy czym przy tego typu filtrach istotna jest światłoszczelność samego uchwytu, bo kiedy musisz naświetlać np. 1 minutę w pełnym słońcu, to jakakolwiek szczelina gdzieś z boku zepsuje zdjęcie. Podejrzewam, że oryginalne uchwyty dają radę, ale te podrabiane niekoniecznie. Z tego względu jak masz jakiś ulubiony obiektyw którym chcesz robisz takie zdjęcia, możesz też kupić filtr z gwintem: https://www.schneideroptics.com/Ecommer ... 0&IID=3768

Ten filtry zmniejszają ilość światła o 10 przysłon, czyli czas wydłuża się ok 1000x, zamiast 1s - 17 minut... 8)


edit: P.S. pewnie o tym dobrze wiesz, ale napiszę żeby nie było niedomówień: jak założysz taki filtr, to nie zobaczysz już nic w wizjerze i AF też nie zadziała. Konieczny też będzie wężyk spustowy do czasów >30s, no i oczywiście dobry statyw...

#7
Jakub23 serdczne dzieki za te ciekawe info , naprawdę. Co do tego 2 filtra to...no trochę on kosztuje hehe ale jeszcze raz dzięki łap punkt ;p

#8
Dzięki za punkt. Co do ceny to ten pierwszy filtr chyba jednak drożej wychodzi, zysk jedynie taki, że będzie pasował do wielu szkieł. Natomiast te z gwintem nie wiem czemu takie drogie na stronie producenta, w sklepach są tańsze, no i oczywiście cena też bardzo zależy od rozmiaru, do 58mm jest "tanio", potem cena szybko rośnie... http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... nsity.html


edit: taki mi się patent przypomniał, wyczytany gdzieś kiedyś. Możesz sam zrobić filtr ND dosłownie za złotówkę z "szybki spawalniczej". Są dostępne w różnym stopniu zaciemnienia (w praktyce wychodzi 8-13 kroków przysłony, samemu trzeba sobie wyznaczyć) i dają zielony zafarb na zdjęciach który trzeba wyszopować, albo po prostu robić w BW. Na próbę dobra rzecz a i dobre efekty da się tym uzyskać. :)

Można też skręcić ze sobą 2 filtry polaryzacyjne, jeden chyba może być liniowy. To też da efekt -7-8EV, no i zafarb.

#11
Nie ma za co. Jak coś zrobisz to wstaw...
Adam.B pisze:A poza tym to szkiełko spawalnicze 'odrobinę' rozmywa obraz.
rozmywa albo i nie rozmywa, jak widac niektórzy dają ostre sample i ladne kolory. Myślę że dobry statyw i PS są tu kluczem do sukcesu. A swoją drogą firmowe filtry takiej mocy też dają zafarb...

#12
Hmm. Jasne że to kwestia obróbki, o kolorach mówiąc miałem na myśli te zieloną tintę zieloną na samplach prosto z puszki a nieostrość. cóż.. To szkiełko to chyba coś w rodzaju plexi, trudno porównywać to ze szkłem optycznym :) Wstawię jak coś zrobię :)

#13
Otrzymałem to szkiełko spawalnicze, fajna sprawa. Pasuje idealnie w mocowanie cokin, jest szklane i mooooocno zaciemnia obraz. jest jeden problem, przynajmniej u mnie;
Widać go na zdjęciu poniżej.
Z normalnymi filtrami ND nie mam tego problemu..
Obrazek


Takie fioletowe flary się pojawiają...
Zdjecie jest troszke po obróbce. bez obróbki wygląda jak całkowicie zielone, jak z filtrem do B&W :)
Tinta na + 150...

Troszkę się zawiodłem, nie wiem czy jest jakikolwiek sposób na uniknięcie tego typu artefaktów na zdjęciu?
Ma ktoś pomysł jakiś?

#14
światło ci wpada bokami. Przejrzyj jeszcze raz to angielskie forum tam jest pokazane jak to można zrobić. Najlepiej chyba obkleić czarną taśmą na metalowym pierścieniu z gwintem....

#17
o widzisz i to już coś, i kreatywnie też się trzeba było wykazać. :bravo:

Teraz zostaje szukać kadrów i ćwiczyć odzyskiwanie kolorów. A jak złapiesz bakcyla to zawsze zdążysz i lepszy filtr kupić... :D

Ciekawe co Darox wykombinował bo coś przestał się tu udzielać... :wink:

#18
ja narazie kombinuje ;p Adam ma blisko do morza ja jakies 2 godziny jazdy samochodem a u nas teraz w Anglii to kompletny paraliż przez ten snieg...ale napewno cos pokaze :D

#19
Darek Ty nie kombinuj tylko kup te maske spawalicza i jedź gdzieś nad rzekę:) Wodospady też są świetne, albo po prostu bieg rzeki w ciekawym miejscu.

http://www.youtube.com/watch?v=YkqeGV6r_gY - Na zachętę :)
Ps. Najlepszy moment jak wrzucił Polaryzacyjny za 100Ł do rzeki :D

Ze śniegiem też można ciekawy kadr stworzyć pewno nawet naświetlając 3 minuty :D

Kolory odzyskałem poprawnie, ale później zrobiłem je takimi turkusami bo niebo miałem za jasne i .. bawiłem się :)

Jakie blisko do morza? Na skały trzeba dreptać z 20 minut..
W taki mróz to się nie chce :O :D

Musze na te skałki w większy odpływ trafić.
Może za tydzien bo jak wychodze z roboty to juz za ciemno..
Chociaz pracuje 2 minuty od tych skał.. I mógłbym na przerwie.. Ale nie bede sie spieszył, poza tym słońce jeszcze za wysoko..