witam serdecznie, mam sprawę, otóż chciałem uzyskać pewne efekty a dokładnie mowiac chciałem uzyskać rozmazana wodę oraz niebo albo jedno z nich, wiem ze będą mi do tego potrzebne filtry ND ale nie jestem pewien o jakie chodzi... czy to ma być ND 2, 4 czy 8?? Ogólnie chce aby to były P Filtry czyli te takie kwadratowe co się wkłada w specjalny zaczep który jest na przodzie obiektywu....Bylo by milo gdyby ktoś już je używał, podam link do zdjęcia abyście wiedzieli o co mi dokładniej chodzi, z góry dziękuje.
A oto Link
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 624508.jpg
#2
Cześć Darek.
Filtry ND nie są Ci do tego potrzebne, chyba że masz za dużo światła, i np w dzień chcesz rozmyć aż tak wodę.
Filtry ND 2 4 6 8 i 10 oznaczają po prostu stopień zaciemnienia.
ND 2 zmniejsza ilość światła o 2 wartości przysłony ND 4 o 4 itd.
Sam musisz zdecydować Ile chcesz zmniejszyć ilość wpadanego światła.
No i oczywiście mocowanie P czyli rodzaj filtrów Cokin.
http://cgi.ebay.co.uk/ND2-ND4-ND8-Neutr ... 4aa628f8bc
takie np.
Musisz kupić zestaw do mocowania filtrów Cokin, maja chyba 2 rózne rozmiary. I możesz dokupić do nich różne rozmiary mocowań do obiektywów. Pamietaj jednak że kiedy soczewka obiektywu Ci będzie się obracać to i Holder Cokin Ci sie odwróci, chyba że kupisz taki który się luźno okręci (i będzie nadal w poprawnej pozycji ) kiedy go przytrzymasz.
Możesz tez kupić filtry połówkowe, które np o zachodzie słońca pozwolą Ci mocniej ściemnić niebo a mniej wodę.
Jak masz jakieś jeszcze pytania to wal śmiało.
Filtry ND nie są Ci do tego potrzebne, chyba że masz za dużo światła, i np w dzień chcesz rozmyć aż tak wodę.
Filtry ND 2 4 6 8 i 10 oznaczają po prostu stopień zaciemnienia.
ND 2 zmniejsza ilość światła o 2 wartości przysłony ND 4 o 4 itd.
Sam musisz zdecydować Ile chcesz zmniejszyć ilość wpadanego światła.
No i oczywiście mocowanie P czyli rodzaj filtrów Cokin.
http://cgi.ebay.co.uk/ND2-ND4-ND8-Neutr ... 4aa628f8bc
takie np.
Musisz kupić zestaw do mocowania filtrów Cokin, maja chyba 2 rózne rozmiary. I możesz dokupić do nich różne rozmiary mocowań do obiektywów. Pamietaj jednak że kiedy soczewka obiektywu Ci będzie się obracać to i Holder Cokin Ci sie odwróci, chyba że kupisz taki który się luźno okręci (i będzie nadal w poprawnej pozycji ) kiedy go przytrzymasz.
Możesz tez kupić filtry połówkowe, które np o zachodzie słońca pozwolą Ci mocniej ściemnić niebo a mniej wodę.
Jak masz jakieś jeszcze pytania to wal śmiało.
#3
opis systemu cokin:
http://www.przybylski.art.pl/cokin/
Od siebie mogę dodać abyś szukał oryginalnego holderu wyprodukowanego przez Cokin - nie chińską podróbkę ponieważ zamiennik bywa za ciasny lub za luźny kiedy osadzi się go na pierścieniu( co innego przeczytasz w wyżej podanym linku... ). Z pierścieniami jest lepiej, zamienniki w granicach 25 zł i są ok:). Filtr polaryzacyjny również tylko oryginalny - w testach wypada średnio choć dla mnie jest wystarczająco dobry.
Na efektywne rozmycie wody i chmur jak podałeś w przykładzie składa się wiele elementów: między innymi siła wiatru, ilość światła. Dlatego też w jednym przypadku wystarczy tylko filtr polaryzacyjny i szara połówka, a w innym kiedy wiatr jest marny trzeba zastosować filtry ND. ND 4 jest optymalny i najbardziej popularny. Musisz również wziąć pod uwagę, że każde dodatkowe "szkiełko" przed obiektywem znacząco wpływa na jakość zdjęcia, negatywnie wpływa.
http://www.przybylski.art.pl/cokin/
Od siebie mogę dodać abyś szukał oryginalnego holderu wyprodukowanego przez Cokin - nie chińską podróbkę ponieważ zamiennik bywa za ciasny lub za luźny kiedy osadzi się go na pierścieniu( co innego przeczytasz w wyżej podanym linku... ). Z pierścieniami jest lepiej, zamienniki w granicach 25 zł i są ok:). Filtr polaryzacyjny również tylko oryginalny - w testach wypada średnio choć dla mnie jest wystarczająco dobry.
Na efektywne rozmycie wody i chmur jak podałeś w przykładzie składa się wiele elementów: między innymi siła wiatru, ilość światła. Dlatego też w jednym przypadku wystarczy tylko filtr polaryzacyjny i szara połówka, a w innym kiedy wiatr jest marny trzeba zastosować filtry ND. ND 4 jest optymalny i najbardziej popularny. Musisz również wziąć pod uwagę, że każde dodatkowe "szkiełko" przed obiektywem znacząco wpływa na jakość zdjęcia, negatywnie wpływa.
#4
A im tańsze szkiełko tym gorsza jego jakość zazwyczaj.
Incuba, wiesz może czy da się kupić takie Holdery które można by okręcać luźno w przypadku gdyby używać zestawu z obiektywem który ma przednią soczewkę rotującą?
A propos Darek. Oryginalny zestaw do mocowania Cokin-ów w Jessopsie masz za Ł25, tylko pierścień mocowania pewno musiałbyś dokupić bo tam dodają do zestawu chyba tylko 67mm pierścień.
Incuba, wiesz może czy da się kupić takie Holdery które można by okręcać luźno w przypadku gdyby używać zestawu z obiektywem który ma przednią soczewkę rotującą?
A propos Darek. Oryginalny zestaw do mocowania Cokin-ów w Jessopsie masz za Ł25, tylko pierścień mocowania pewno musiałbyś dokupić bo tam dodają do zestawu chyba tylko 67mm pierścień.
#5
no glownie to chodzi mi wlasnie oto aby je w dzien uzywac, holder juz zakupilem teraz tylko te filtry , zastanawiam sie nad tym czy nie kupic tego co mi Adam pokazal, ND2,4 i 8...
#6
Darku, jeśli chcesz takie efekty w dzień, to potrzebujesz nieco mocniejszych filtrów. Przykładowo filtr ND8 wydłuża czas 8x czyli raptem o 3 wartości przysłony i niewiele z niego w dzień pożytku.
Poszukaj lepiej czegoś w tym stylu: http://www.leefilters.com/camera/news/r ... 96517C324/
Przy czym przy tego typu filtrach istotna jest światłoszczelność samego uchwytu, bo kiedy musisz naświetlać np. 1 minutę w pełnym słońcu, to jakakolwiek szczelina gdzieś z boku zepsuje zdjęcie. Podejrzewam, że oryginalne uchwyty dają radę, ale te podrabiane niekoniecznie. Z tego względu jak masz jakiś ulubiony obiektyw którym chcesz robisz takie zdjęcia, możesz też kupić filtr z gwintem: https://www.schneideroptics.com/Ecommer ... 0&IID=3768
Ten filtry zmniejszają ilość światła o 10 przysłon, czyli czas wydłuża się ok 1000x, zamiast 1s - 17 minut...
edit: P.S. pewnie o tym dobrze wiesz, ale napiszę żeby nie było niedomówień: jak założysz taki filtr, to nie zobaczysz już nic w wizjerze i AF też nie zadziała. Konieczny też będzie wężyk spustowy do czasów >30s, no i oczywiście dobry statyw...
Poszukaj lepiej czegoś w tym stylu: http://www.leefilters.com/camera/news/r ... 96517C324/
Przy czym przy tego typu filtrach istotna jest światłoszczelność samego uchwytu, bo kiedy musisz naświetlać np. 1 minutę w pełnym słońcu, to jakakolwiek szczelina gdzieś z boku zepsuje zdjęcie. Podejrzewam, że oryginalne uchwyty dają radę, ale te podrabiane niekoniecznie. Z tego względu jak masz jakiś ulubiony obiektyw którym chcesz robisz takie zdjęcia, możesz też kupić filtr z gwintem: https://www.schneideroptics.com/Ecommer ... 0&IID=3768
Ten filtry zmniejszają ilość światła o 10 przysłon, czyli czas wydłuża się ok 1000x, zamiast 1s - 17 minut...
edit: P.S. pewnie o tym dobrze wiesz, ale napiszę żeby nie było niedomówień: jak założysz taki filtr, to nie zobaczysz już nic w wizjerze i AF też nie zadziała. Konieczny też będzie wężyk spustowy do czasów >30s, no i oczywiście dobry statyw...
#7
Jakub23 serdczne dzieki za te ciekawe info , naprawdę. Co do tego 2 filtra to...no trochę on kosztuje hehe ale jeszcze raz dzięki łap punkt ;p
#8
Dzięki za punkt. Co do ceny to ten pierwszy filtr chyba jednak drożej wychodzi, zysk jedynie taki, że będzie pasował do wielu szkieł. Natomiast te z gwintem nie wiem czemu takie drogie na stronie producenta, w sklepach są tańsze, no i oczywiście cena też bardzo zależy od rozmiaru, do 58mm jest "tanio", potem cena szybko rośnie... http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... nsity.html
edit: taki mi się patent przypomniał, wyczytany gdzieś kiedyś. Możesz sam zrobić filtr ND dosłownie za złotówkę z "szybki spawalniczej". Są dostępne w różnym stopniu zaciemnienia (w praktyce wychodzi 8-13 kroków przysłony, samemu trzeba sobie wyznaczyć) i dają zielony zafarb na zdjęciach który trzeba wyszopować, albo po prostu robić w BW. Na próbę dobra rzecz a i dobre efekty da się tym uzyskać.
Można też skręcić ze sobą 2 filtry polaryzacyjne, jeden chyba może być liniowy. To też da efekt -7-8EV, no i zafarb.
edit: taki mi się patent przypomniał, wyczytany gdzieś kiedyś. Możesz sam zrobić filtr ND dosłownie za złotówkę z "szybki spawalniczej". Są dostępne w różnym stopniu zaciemnienia (w praktyce wychodzi 8-13 kroków przysłony, samemu trzeba sobie wyznaczyć) i dają zielony zafarb na zdjęciach który trzeba wyszopować, albo po prostu robić w BW. Na próbę dobra rzecz a i dobre efekty da się tym uzyskać.
Można też skręcić ze sobą 2 filtry polaryzacyjne, jeden chyba może być liniowy. To też da efekt -7-8EV, no i zafarb.
#10
O kurde:D Welding glass. Hehe.
Sample troszkę mało ciekawe.
A poza tym to szkiełko spawalnicze 'odrobinę' rozmywa obraz.
A i kolorki trzeba samemu robić. W sensie tę zieleń zdejmować.
Ale z pewnością wyjdzie to taniej niż Cokiny i dla zabawy może być
http://cgi.ebay.co.uk/4-x-3-Replacement ... 9af24#shId
ja już sobie kupiłem Dzięki Jakubie !
Sample troszkę mało ciekawe.
A poza tym to szkiełko spawalnicze 'odrobinę' rozmywa obraz.
A i kolorki trzeba samemu robić. W sensie tę zieleń zdejmować.
Ale z pewnością wyjdzie to taniej niż Cokiny i dla zabawy może być
http://cgi.ebay.co.uk/4-x-3-Replacement ... 9af24#shId
ja już sobie kupiłem Dzięki Jakubie !
#11
Nie ma za co. Jak coś zrobisz to wstaw...
rozmywa albo i nie rozmywa, jak widac niektórzy dają ostre sample i ladne kolory. Myślę że dobry statyw i PS są tu kluczem do sukcesu. A swoją drogą firmowe filtry takiej mocy też dają zafarb...Adam.B pisze:A poza tym to szkiełko spawalnicze 'odrobinę' rozmywa obraz.
#12
Hmm. Jasne że to kwestia obróbki, o kolorach mówiąc miałem na myśli te zieloną tintę zieloną na samplach prosto z puszki a nieostrość. cóż.. To szkiełko to chyba coś w rodzaju plexi, trudno porównywać to ze szkłem optycznym Wstawię jak coś zrobię
#13
Otrzymałem to szkiełko spawalnicze, fajna sprawa. Pasuje idealnie w mocowanie cokin, jest szklane i mooooocno zaciemnia obraz. jest jeden problem, przynajmniej u mnie;
Widać go na zdjęciu poniżej.
Z normalnymi filtrami ND nie mam tego problemu..
Takie fioletowe flary się pojawiają...
Zdjecie jest troszke po obróbce. bez obróbki wygląda jak całkowicie zielone, jak z filtrem do B&W
Tinta na + 150...
Troszkę się zawiodłem, nie wiem czy jest jakikolwiek sposób na uniknięcie tego typu artefaktów na zdjęciu?
Ma ktoś pomysł jakiś?
Widać go na zdjęciu poniżej.
Z normalnymi filtrami ND nie mam tego problemu..
Takie fioletowe flary się pojawiają...
Zdjecie jest troszke po obróbce. bez obróbki wygląda jak całkowicie zielone, jak z filtrem do B&W
Tinta na + 150...
Troszkę się zawiodłem, nie wiem czy jest jakikolwiek sposób na uniknięcie tego typu artefaktów na zdjęciu?
Ma ktoś pomysł jakiś?
#14
światło ci wpada bokami. Przejrzyj jeszcze raz to angielskie forum tam jest pokazane jak to można zrobić. Najlepiej chyba obkleić czarną taśmą na metalowym pierścieniu z gwintem....
#15
Myslisz ze to przez to że światło bokami wpada?
Poprawię
Ogólnie jakby dopracować kolorki w PS to byłoby piękniutko
Poprawię
Ogólnie jakby dopracować kolorki w PS to byłoby piękniutko
#17
o widzisz i to już coś, i kreatywnie też się trzeba było wykazać.
Teraz zostaje szukać kadrów i ćwiczyć odzyskiwanie kolorów. A jak złapiesz bakcyla to zawsze zdążysz i lepszy filtr kupić...
Ciekawe co Darox wykombinował bo coś przestał się tu udzielać...
Teraz zostaje szukać kadrów i ćwiczyć odzyskiwanie kolorów. A jak złapiesz bakcyla to zawsze zdążysz i lepszy filtr kupić...
Ciekawe co Darox wykombinował bo coś przestał się tu udzielać...
#18
ja narazie kombinuje ;p Adam ma blisko do morza ja jakies 2 godziny jazdy samochodem a u nas teraz w Anglii to kompletny paraliż przez ten snieg...ale napewno cos pokaze
#19
Darek Ty nie kombinuj tylko kup te maske spawalicza i jedź gdzieś nad rzekę:) Wodospady też są świetne, albo po prostu bieg rzeki w ciekawym miejscu.
http://www.youtube.com/watch?v=YkqeGV6r_gY - Na zachętę
Ps. Najlepszy moment jak wrzucił Polaryzacyjny za 100Ł do rzeki
Ze śniegiem też można ciekawy kadr stworzyć pewno nawet naświetlając 3 minuty
Kolory odzyskałem poprawnie, ale później zrobiłem je takimi turkusami bo niebo miałem za jasne i .. bawiłem się
Jakie blisko do morza? Na skały trzeba dreptać z 20 minut..
W taki mróz to się nie chce :O
Musze na te skałki w większy odpływ trafić.
Może za tydzien bo jak wychodze z roboty to juz za ciemno..
Chociaz pracuje 2 minuty od tych skał.. I mógłbym na przerwie.. Ale nie bede sie spieszył, poza tym słońce jeszcze za wysoko..
http://www.youtube.com/watch?v=YkqeGV6r_gY - Na zachętę
Ps. Najlepszy moment jak wrzucił Polaryzacyjny za 100Ł do rzeki
Ze śniegiem też można ciekawy kadr stworzyć pewno nawet naświetlając 3 minuty
Kolory odzyskałem poprawnie, ale później zrobiłem je takimi turkusami bo niebo miałem za jasne i .. bawiłem się
Jakie blisko do morza? Na skały trzeba dreptać z 20 minut..
W taki mróz to się nie chce :O
Musze na te skałki w większy odpływ trafić.
Może za tydzien bo jak wychodze z roboty to juz za ciemno..
Chociaz pracuje 2 minuty od tych skał.. I mógłbym na przerwie.. Ale nie bede sie spieszył, poza tym słońce jeszcze za wysoko..