ilford multigrade

#1
gdzie sie wklada filtry ilforda (wkladki)? czytalem, ze mozna pod i nad obiektyw...ale znowu znalazlem, ze pod obiektyw to jakies specjalne...w takim razie gdzie sie wklada te nad obiektyw?

:)

dzis bawilem sie starterem pod obiektywem i rezultat koszmarny...przy 4 to mi wychodzila pupa...prawie niewidoczne zdjecie...czy w takim razie TRZEBA wywolywac papier Ilforda w wywolaczu ILFORDA, czy tez nie jest to konieczne...? bo jezeli nie, to czemu moge miec takie klopoty z multigradem ( bez filtra zdjecie wygladalo lepiej...ale bardzo kiepsciutko)

#2
zazwyczaj powiększalnki, nawet te amatorskie na normalną zarówkę maja taka szufladkę pomiedzy zarówka a ramka z filmem (nad soczewka, oczywiscie hehehe) i tam pakujesz filtry...

jesli uzywasz głowicy filtracyjnej na halogenie z komora mieszajaca swiatło, to taiej szuifladki juz nie masz ale skoro masz głowice to po cholere ci filtry :)
Ostatnio zmieniony ndz sty 25, 2004 2:12 pm przez Rev, łącznie zmieniany 1 raz.

#3
Jezeli zdjecie bylo prawie niewidoczne,po prostu zbyt krotko naswietlales papier.Filtry bardziej kontrastowe (bodajze od nr. 3,5 wymagaja podwojenia czasu naswietlania w stosunku do filtrow miekkich.Przytnij startowke do rozmiarow szufladki w powieklszalniku i tam ja umieszczaj.Filtry pod obiektyw maja uchwyt do mocowania do powiekszalnika,naogol sa okragle w oprawce.Sa one mniej wygodne w uzyciu,gdyz nawet niewielki pylek na filtrach podobiektywowych moze byc widoczny na odbitce,natomiast jesli chodzi o filtry do szufladek ich czystosc nie jest az tak wazna.Do wywolywania papierow Ilford Multigrade mozesz uzywac dowolny wywolywacz do papierow czarno -bialych.

#4
A ja mam takie pytanko jak wyglądają takie filtry do powiększalnika
czy są kolorowe czy mają odcienie szarości?jak to wygląda

#8
czemu ? taki kiepski czy filtry badziewne?jest tam przecież żółty a kombinując z purpurą można uzyskać prawie czerwień taki trochę bursztynek

#9
no w praktyce to strasznie niewygodny jest w obyciu... optycznie tez bez rewy... przede wszystkim cięzko sie manewruje tymi jego filterkami zwłaszcza jesli chce sie to jakos powtarzalnie wykonywac...

#10
mam nadzieję że bardzo nie spartacze bo i tak muszę sobie spróbować .kupiłem go i jeszcze nie używałem mam powiększalnik opemusa jeden taki z lat chyba70 może początki80 tylko załatwić sobię muszę reduktor gwintu bo oryginalny jest większy od M42

#11
mam nadzieję że bardzo nie spartacze bo i tak muszę sobie spróbować .kupiłem go i jeszcze nie używałem mam powiększalnik opemusa jeden taki z lat chyba70 może początki80 tylko załatwić sobię muszę reduktor gwintu bo oryginalny jest większy od M42 może miałbyś jakieś rady ,wskazówki na początek zabawy z filtrami?

#12
raczej nie nie powiem ci więcej niz to co jest napisane tu na forum, a jest tego troche... jesli przejrzałes wszystkie linki, pdfy z tego działu mozesz spokojnie brac sie do roboty...

uwaga na oswietlenie ciemni, sprawdz czy twoja lampa nie zaswietla ci tego muligradu, róznie bywa :)

#13
nie nie wszystko już sprawdzone .pierwszy raz to będe filtrów używał a nie pracowałw ciemni.ale zaraz napewno uskutecznie szukarke na forum

#14
no to ze cie nie doceniam ... ale własnie o tym mówię (pracy na muligradzie i filtrach :)

... papiery multigradacyjne sa uczulone na kolorowe swiatło, dlatego zwykła, czerwona, nawet bezpieczna do b&w papierów zarwka moze sie okazac zgubna... ba, słyszałem nawet ze niektóre profesjonalne filtry ciemniowe za cięzka kase naswietlaja jakis gatunek multigradacyjnego papieru (ale nie pamietam szczegółów)

...dlatego napisałem zebys to sprawdził ;)