Klubowa ciemnia...

#1
Cześć, postanowiłem rozkręcić w swoim klubie górskim ciemnię, jest na większa grupa, mamy już trochę sprzętu ciemniowego potrzebnego do wywołania filmów B&W.

Przeczytałem już sporo na forum korexu i naszym fotoartsowym o wywołaczach i filmach b&w ale jak na razie gubię się po prostu..

Może moglibyście mi prościej podpowiedzieć: chcemy kupić sobie jeden rodzaj filmów czb, fotografujemy głównie w górach(krajobrazy, portrety też się zdarzają) z tego co się zorientowałem to dobrym filmem byłby Ilford PAN 100 lub DELTA 100.

I teraz problem bo wg pdfów wywoływacz do tego to ILFOSOL.
Nie wiem jaki dobrać do tego przerywacz i utrwalacz.

Mamy w klubie kogoś kto dawno temu wywoływał filmy, ale teraz po lekturze korexu widzę, że jest strasznie dużo tych odczynników...

Bylibyśmy wdzięczni za pomoc, planujemy też robić odbitki ale to w przyszłości...

#4
To juz musisz podrazyc na koreksie. Ja sam dopiero niedawno zaczalem sie w to bawic, ale najstarsi gorale powiadaja ze najlepiej wybrac jeden wywolywacz, jeden film i opanowac do perfekcji - dopiero pozniej eksperymentowac z innymi zestawieniami.
Napewno znajdziesz cos na ten temat na koreksie albo jakims zagranicznym forum, a jak nie to 100% kazdy tam chetnie odpowie na Twoje pytanie. Zreszta tutaj tez sie kreca, wiec zaraz pewnie ktorz pospieszy z pomoca :wink:

#5
czołem!

ilfordpan ma brzydkie ziarno. delta jest wymagająca, łatwo się zniechęcić. ja bym proponował (z uporem maniaka) fuji neopan 100 ACROS i/lub fuji neopan 400. oba ładnie wychodzą w ID-11, w rodinalu, hydrofenie, ale najładniej w tetenalu ultrafin plus. myślę, że na początek acros plus id-11 będzie ok.

pozwodzenia życzę!
Taką dostałęm odpowiedz na koreksie ;] Zastanawiam sie nad ta wymagającą deltą, jak bardz ona jest wymagająca...

#6
Czort wie ;) Ja narazie wolalem tylko Delte 400 w Kodakowym Tmaxie. W kolejce czeka pare naswietlonych TriX Kodaka. Za malo robilem zeby pomoc, ale z tego co czytalem, delta niechetnie wybacza bledy podczas wywolywania. Sporo osob rozplywa sie nad Ilfordowskim HP5+ ale to ISO400. Pomysl tez o dostepnosci filmow, skoro to klub gorski to pewnie gdzies jezdzicie :wink: , a film moze sie skonczyc/zgubic/cokolwiek i trzeba bedzie dokupic.

#7
Ja Ci odpowiem trochę inaczej.

Każdy film+wywoływacz będzie dobry, jeżeli będą Ci się podobały rezultaty. Ja na waszym miejscu nie bawiłbym się teraz w kupowanie masowo filmów i chemii tylko sprawdził, który wam odpowiada. Tak jak Ci napisali na koreksie - ilfordpan ma brzydkie ziarno - co znaczy brzydkie? Może autorowi się nie podoba, a dla Ciebie będzie cudowne. Kwestia gustu.

Niestety ciemnia to drogie hobby i czasochłonne. Moim zdaniem(tak jak ja to robiłem) powinniście wypróbować kilka filmów i sami zdecydować co wam odpowiada(a jeszcze lepiej z różnymi wywoływaczami:D)

pozdrawiam

Ps. Pamiętaj, że na wygląd odbitki ma wpływ również papier, a to też kolejny temat rzeka:D

#8
jesli chcecie odrazu pracowac na materialach ilforda to ladnie ;)
polecam na poczatek pobawic sie foma, fomapan 400 do tego R09 przerywac fomacitro, utrwalacz fomafix i w taki sposob masz dosc tanio chemie i maly zestaw na poczatek.

gdzies mam na dysku pelen zakres czasow do roznych filmow. pozniej poszukam i jak co to podkleje na forum.

jesli chcecie robic jeszcze odbitki to juz by byla polowa chemii do odbitek.

polecam zabawe ;) warto zainwestowac i pobawic sie ;)

#10
Fleandril, kazde kombo film+wywolywacz ma swoja charakterystyke i bedzie inaczej wygladal. Dlatego mysle ze naprawde warto na poczatek skoncentrowac sie na jednym zestawie, bo latwiej wylapac ewentualne bledy. A tak to nie wiesz, czy to ty sknociles cos, czy to ma tak wygladac. Tak to czuje :)

A propo tabel czasu wolania:
http://www.digitaltruth.com/

pod massive dev chart jest baza danych chyba dla wszystkich filmow i wywolywaczy.

#12
regedarek

Napisz priva do Cyngusa Moderatora :D
Teraz z tego co wiem jest zajęty ale mieszka w Krakowie i może Ci wiele pomóc na początku :)
Kapitalny fotograf, fachowiec z dużą wiedzą o ciemni.

Życzę powodzenia.


Tomek

#13
tjruslan, dzięki za informację napiszę, zobaczymy jak cygnus zareaguje;]

Po dłuższej lekturze doszedłem do wniosku, że za radą bacanskiego kupimy całość filmów i chemii firmy FOMA.

Pierwsze pytanie, które mi przychodzi do głowy to gdzie się w to zaopatrzyć w Krakowie?

Zamierzam kupić 50/50 filmów Fomapan 100 i Fomapan 400. Rozdać gawiedzi: niektórzy mają aparat po tacie i do będą ich pierwsze zdjęcia, inni jak ja już dłuższą chwilę mają styczność ze zdjęciami, choć w b&w nigdy nie robiłem. Zastanawiam się co im polecić do przeczytania na początek.

Wywoływacz: FOMADON R-09 250ml 24zł
Przerywacz: FOMACITRO 250ml 17zł
Utrwalacz: FOMAFIX 500ml 16zł

Teraz przechodzę do części, którą mniej ogarniam:
W celu uzyskania dobrych wyników wywołania, do rozcieńczania należy stosować wodę destylowaną lub zdemineralizowaną. Przy zastosowaniu twardej wody konieczne może okazać się uwzględnienie poprawek w czasie wywoływania lub też zmiękczenie wody (np. sześciometafosforan sodu w ilości ok. 2g na 1 litr wody). W 600 ml roztworu 1+40 można wywołać 6 filmów małoobrazkowych.

Zastosowania R-09:
Rozcieńczenie Zastosowanie:
1+20 szybkie wywoływanie błon średnio- i wielko-formatowych
1+40 do 1+100 standardowe wywoływanie filmów zwojowych i perforowanych
1+200 wyrównawcze wywoływanie filmów zwojowych i perforowanych

Przykładowa zależność czasu wywołania od rozcieńczenia wywoływacza dla filmu Fomapan 100:
Rozcieńczenie 1+20 1+40 1+60 1+80 1+100 1+150 1+200
Mnożnik 0,5 1 1,5 2 3 4 6
Czas (min) 3,5 7 10,5 14 21 28 42

Zależność czasu wywołania od temperatury procesu:
Temperatura 15oC 18o 20oC 22oC 24oC
Korekta czasu +50% +20% 0 -15% -30%
Które rozcieńczanie wybrać, gdzie sprawdzić jakie ono da efekty?(przed wywołaniem filmu)

I teraz tak wybieram 1+40 czyli dostaję 250x40 czyli 10 litrów wywoływacza. Jak policzyć na ile mi to filmów wystarczy? Z proporcji(z 600ml - 6 filmów) wynika, że 100 filmów ale chyba gdzieś się pomyliłem.
Natomiast przyjmując, że koreks ma 700ml już tylko 28 filmów ;]

Czyli przyjmując, że na te 28 filmów zużyję całą chemię wychodzi po ok 2zł na film.

Czy moje obliczenia do tej pory są poprawne?

#14
Powinieneś wszystko kupić czego potrzebujesz na Łobzowskiej w fotofinish i na przeciwko po drugiej stronie ulicy. Są nieźle zaopatrzeni w różnego rodzaju chemikalia i błony est....
Zawsze tam kupuje swoje materiały. Na allegro masz też fajnego gościa z Gdyni, który handluje świeżymi rzeczami.
Taniej można kupić w hurtowniach fotograficznych biorąc większe ilości. Sporo linków w googlu.
Odradzam Ci pośpiech w kupowaniu. Polecam Ci konsultacje z Moderatorem
Warsztaty by ci się przydały na początek. Poszukaj warsztatów z ciemni w Krakowie od tego zacznij.


Tomek

#16
regedarek pisze:Wiadomość wysłano.
Właśnie dostałem info z KOREXu,
Korex pomoże(później w następnym etapie jak będziesz wiedzieć czego chcesz) ale rozmowa i unaocznienia zagadnienia ciemni Ci nie da. Warsztaty i fachowa rozmowa rozmyją Twoje pytania. Nie spiesz się aby "frycowego" nie płacić :wink:
Chyba się nie pali ? :D



Tomek
cron