#4
Od świąt zaposiaduję słój Sigmy, a konkretniej 50mm f/1.4 EX DG. Konstrukcja solidna, strasznie wielka przednia soczewka, delikatnie mówiąc trochę cieżki jest, a podpięty do d40 wygląda raczej śmiesznie, ale to nie ważne. A zdjęcia ? Cud, miód i orzeszki. Więcej niż przyzwoita jakość optyczna przy pełnej dziurze, po przymknięciu jest jeszcze lepiej. Może podobać się tez bokeh, silnik hsm pracuje cicho i szybko, czasami się myli jak to w Sigmach bywa :wink: . W skali szkolnej obiektyw jak dla mnie 6-. Jeżeli ktoś złoży specjalne zamówienie to mogę wrzucić zdjęcia w pełnym rozmiarze dla porównania przy różnych parametrach.

#6
z doświadczenia z puszkami Konica Minolta wiem, że Sigma 1.4 w szczególności, ale także Sigma 1.7 zbierają bardzo dobre opinie jako relatywnie tanie i jednocześnie porządnie wykonane stałki portretowe. Jednocześnie uwzględniając crop matrycy dostaniesz ekwiwalent 75 mm dla pełnej klatki, czyli chyba najbardziej "portretowy" obiektyw. Biorąc zaś wersję 1.4 dostaniesz w gratisie ;-) niesamowity, niepowtarzalny bokeh :-) przy pełnej dziurze

#7
Długi_ pisze:Sigmy, a konkretniej 50mm f/1.4 EX DG
jak się on ma do nikkora 50/1,4 , ale tego bez AF-S? jakościowo i cenowo? pytam bo sam miarkuję sobie wreszcie porządną 50kę sprawić.
ilonu, dlaczego twierdzisz że 50mm za długi? do portretu najwłaściwsza będzie ogniskowa dwukrotnie dłuższa od standardowej, czyli w przypadku d80 wychodziłoby jakieś 70mm. sam używam manualnej 100ki, ale w Twoim przypadku raczej odpada.
ilonu pisze:zna moze ktos jakies fajnie ksiązki o fotografii portretowej?
a co Cię interesuje dokładnie? strona techniczna robienia portretu czy raczej kwestia relacji z modelem?

#10
bresch - dlaczego nie tak? nie wiem czy tak, czy nie tak, bo się na tym nie znam dlatego pytam? Napisz coś więcej, czy jesteś z niego zadowolony? czy polecasz? itd. Proszę napisz też, jeśli możesz, co oznacza dobry obiektyw do portretu.

#12
rzekłbym ze Bresch z założenia jest "na przekór" pomimo ze najczęściej nie ma racji :P
A jak już piszemy serio to powiem otwarcie... Sigma 50/1,4 leje POD KAŻDYM WZGLĘDEM Nikkora 50/1,8

HOWGH

#13
AndresNie wiem czy można porównać 1.4 z 1.8, no ale...
Cenowo też leje, trzykrotnie;) - No tak on ma do wydania 2000.
Bronek1410 Spójrz na inne posty, i odpowiedz dlaczego właśnie mi każesz uzasadniać to co napisałem? Poleciłem 3 standardy obiektywów stałoogniskowych, jako że są lepszymi wyborami do portretu, przynajmniej w tej cenie. No chyba że zaraz ktoś powie że Tamron 17-50 byłby lepszy...
Bokeh tej Sigmy 1.4 jest naprawdę niesamowity:)
Choć pełnej dziury w tej sigmie czy nikkorze 1.8 nie uważam za do końca użyteczne... To coś jak maksymalne iso 26500, niby jest, ale nie użyteczne... Być może ktoś inaczej sądzi.
Andres, a powiedz nam dlaczego Sigma bije tego Nikkora?
Pozdrawiam.

#15
weesee:-)

jeśli chodzi o książki do fotografii portretowej to jestem zainteresowana wszystkimi tematami.... jestem na początku DROGI... wiec potrzebuje duzo wskazowek:-)

#17
Mam i z czystym sumieniem mogę polecić - wspomniane już przez Tomiego - japońskie szkiełko Nikon Nikkor F AF 85mm f/1.8 D

I jeszcze zostanie na oblewanie tej inwestycji... :wink: :lol:

#19
Bronek1410 pisze:Bresch, a co polecasz konkretnie, pewnie masz spore doświadczenie w robieniu portretów - jakimi obiektywami pracujesz?
Adam.B pisze:Bronek1410 Ja pracuję z 50mm f/1.8 nikkora, cos nie tak?
Bronek1410 pisze:bresch - dlaczego nie tak? nie wiem czy tak, czy nie tak, bo się na tym nie znam dlatego pytam? ... Proszę napisz też, jeśli możesz, co oznacza dobry obiektyw do portretu.
Adam.B pisze:Spójrz na inne posty, i odpowiedz dlaczego właśnie mi każesz uzasadniać to co napisałem? ... Być może ktoś inaczej sądzi.
:lol:

#20
Bardzo fajny artykuł i jeszcze ciekawsze zdjęcia... jest jedno małe ale...
Te zdjęcia zrobione są średnim formatem a tam podobnie jak w przypadku cyfrowego cropa przeliczniki kątów widzenia są całkiem inne niż w małym obrazku i tak dla przykładu 80mm w średnim daje kąt widzenia zbliżony do 50mm w małym obrazku. I teraz pytanie na ile rzetelnie napisany jest ten tekst?? Czy 105mm to ogniskowa szkieł którymi były robione te portrety? Czy przeliczono na kąty widzenia małego obrazka itd.
Ja osobiście wyznaję zasadę, że do portretu każda ogniskowa z przedziału 24mm do 150mm (w małym obrazku jest dobra, pod warunkiem, że samo szkło jest jasne a najlepiej jeżeli jest to stałka.
A 85mm to jest ten obiektyw od którego powinno się startować w portrecie.