Problem z filtrem konwersyjnym 80A

#1
Kupiłem niedawno używany jak w tytule.
Mam 80B i przy swietle żarowym daje lekko ocieplony obraz co jest zgodne ze specyfikacją ale nie zawsze mi odpowiada.
Zakupiony 80A (Cokin) miał dawać obraz neutralny i :shock: daje obraz tyle że o lekko zielonkawym zabarwieniu.
Oczywiście mowa o fotografii w świetle halogenów.
W związku z tym pytanie, czy trzymany np. w miejscu o dość dużym nasłonecznieniu ma prawo stracić właściwości czy też chodzi o coś innego :?:

#2
ekhm... pamietaj ze to jeszcze przy tych filtrach zalezy jaki masz film i na jaka temperature swiatla on rejestruje.. dobrze mowie??
Ostatnio zmieniony czw lut 20, 2003 8:06 pm przez Rave, łącznie zmieniany 1 raz.

#3
Dobrze mówisz :)
Używam filmów do światła dziennego (5500K)
Filtr 80B to konwersja 3400K na 5500K
80A to 3200K na 5500K
Przy stosowaniu halogenów (3200K) zastosowanie 80B daje lekko ocieplony obraz, a przy 80A powinno dać odwzorowanie neutralne (czytaj 5500K).
Problem polega na tym że optycznie barwa obu filtrów jakie posiadam różnie się znacznie dlatego podejrzewam jakoweś wyblaknięcie :?:
Jeśli chodzi o stratę światła to 80B ma jeśli dobrze pamiętam 1 2/3 EV, a 80A 2 EV (lub oba o 1/3 EV niżej) tymczasem mój 80A ma stratę taką samą lub mniejszą nawet o 1/3 EV niż 80B.
I dlatego też mam zabitego klina :shock:

#4
hmm ja szerze powiem ze niemialem okazji ani potrzeby sie bawic tymi filtrami ale skoro na filmie 5500k robisz zdjecia przy oswietleniu 3200 k to zeby uzyskac 5500 to musisz robic na filmie 3200 jezeli taki jest z filtrem ocieplajacym do 5500k ??

wiesz ja sie na tym ocieplaczach nieznam i niewiem czy dobrze to rozumiem..

#5
Byłeś blisko :wink:
Robiąc zdjęcia przy oświetleniu 3200K sa dwa wyjścia ;
primo : użyć filmu do oświetlenia sztucznego (3200K) o takie filmy u mnie ciężko, drogie, i nie zawsze robię całą rolkę.
sekundo : użyć filmu do światła dziennego (5500K) i zastosować filtr konwersyjny zmieniający teperaturę barwową światła zastanego z 3200K na 5500K.
Efekt teoretycznie powinien być ten sam (teoretycznie bo nigdy nie kupiłem filmu do swiatła sztucznego więc nie wiem).
Zastosowanie takiego filtra plus kilka źródeł światła (żarówki typu "spot", halogeny) o mocy całkowitej około 700-1000W plus jakaś blenda potrafi dać szerokie pole manewru w kreowaniu światła (ale to mądrze brzmi) :lol: .
A tak naprawdę chodzi o to by uzyskać wrażenie naturalnego oświetlenia bo z lampą błyskową(jedną) jest to nie możliwe

#7
Rave pisze:czy ja wiem dobra lampa SB do nikona z 3d matrixem na slow sync powinna zalatwic sprawe... no chyba ze sie niema systemu nikona
Załatwi Ci to sprawę prawidłowego poziomu oświetlenia, jeśli się zdecydujesz na tylko lekkie doświetlenie temperatura barwowa reszty kadru (drugiego planu) wylezie tworząc kontrast między motywem głównym a tłem , jeśli zaś pstrykniesz lampą mocniej zabijesz klimat.
Nie ma to oczywiście znaczenia na zdjęciach ze spotkań towarzyskich :D

#9
Oczywiście że zdjęcie jest O.K.
To jest dokadnie ta sytuacja o której mówiłem.
Ja raczej miałem na myśli np. portret czy też całą sylwetkę w pomieszczeniu. tak by uniknąć takich drobnych sztuczności światła jak na przykład:
1- cień okularów na twarzy chłopaka z prawej
2- cienie pod nosami całej trójki
3- cień rąk chłopaka w centrum
4- cień brzegu rysunku na stole
5- czy nawet cień widoczny pod uchwytem komody czy szafy.
Wszystkie one nie są tak mocno widoczne jak od bezpośredniego przywalenia.
Jednak wszystko to razem pokazuje jednoznacznie że patrzymy z tej strony z której pada swiatło co nie zawsze jest akceptowalne.
Nie mam dobrego przykładu. spróbuj jadnak za pomocą flesza uzyskać taki rozkład światła(mimo że tu jest akurat dość prosty, jeden kierunek) http://onephoto.net/info.php3?id=25723
Problem polega na tym że na tej fotce brakuje trochę bardziej neutralnej barwy światła.
A rozpraszacz stosuje zawsze jeśli tylko jest taka możliwość ładnie rozmywa cienie tyle że nie zmienia kierunku światła...
Zasadniczo z 80B uzyskuje zadowalający efekt, tyle że lubie wiedzieć dlaczego mam dwa filtry a z jednego nie da się korzystać :?:
Stąd ten post