Cześć, postanowiłem rozkręcić w swoim klubie górskim ciemnię, jest na większa grupa, mamy już trochę sprzętu ciemniowego potrzebnego do wywołania filmów B&W.
Przeczytałem już sporo na forum korexu i naszym fotoartsowym o wywołaczach i filmach b&w ale jak na razie gubię się po prostu..
Może moglibyście mi prościej podpowiedzieć: chcemy kupić sobie jeden rodzaj filmów czb, fotografujemy głównie w górach(krajobrazy, portrety też się zdarzają) z tego co się zorientowałem to dobrym filmem byłby Ilford PAN 100 lub DELTA 100.
I teraz problem bo wg pdfów wywoływacz do tego to ILFOSOL.
Nie wiem jaki dobrać do tego przerywacz i utrwalacz.
Mamy w klubie kogoś kto dawno temu wywoływał filmy, ale teraz po lekturze korexu widzę, że jest strasznie dużo tych odczynników...
Bylibyśmy wdzięczni za pomoc, planujemy też robić odbitki ale to w przyszłości...
#2
przerywacz moze byc 2% roztwor najzwyklejszego octu, dobor przerywacza chyba nie jest az tak wazny.
#4
To juz musisz podrazyc na koreksie. Ja sam dopiero niedawno zaczalem sie w to bawic, ale najstarsi gorale powiadaja ze najlepiej wybrac jeden wywolywacz, jeden film i opanowac do perfekcji - dopiero pozniej eksperymentowac z innymi zestawieniami.
Napewno znajdziesz cos na ten temat na koreksie albo jakims zagranicznym forum, a jak nie to 100% kazdy tam chetnie odpowie na Twoje pytanie. Zreszta tutaj tez sie kreca, wiec zaraz pewnie ktorz pospieszy z pomoca
Napewno znajdziesz cos na ten temat na koreksie albo jakims zagranicznym forum, a jak nie to 100% kazdy tam chetnie odpowie na Twoje pytanie. Zreszta tutaj tez sie kreca, wiec zaraz pewnie ktorz pospieszy z pomoca
#5
Taką dostałęm odpowiedz na koreksie ;] Zastanawiam sie nad ta wymagającą deltą, jak bardz ona jest wymagająca...czołem!
ilfordpan ma brzydkie ziarno. delta jest wymagająca, łatwo się zniechęcić. ja bym proponował (z uporem maniaka) fuji neopan 100 ACROS i/lub fuji neopan 400. oba ładnie wychodzą w ID-11, w rodinalu, hydrofenie, ale najładniej w tetenalu ultrafin plus. myślę, że na początek acros plus id-11 będzie ok.
pozwodzenia życzę!
#6
Czort wie Ja narazie wolalem tylko Delte 400 w Kodakowym Tmaxie. W kolejce czeka pare naswietlonych TriX Kodaka. Za malo robilem zeby pomoc, ale z tego co czytalem, delta niechetnie wybacza bledy podczas wywolywania. Sporo osob rozplywa sie nad Ilfordowskim HP5+ ale to ISO400. Pomysl tez o dostepnosci filmow, skoro to klub gorski to pewnie gdzies jezdzicie , a film moze sie skonczyc/zgubic/cokolwiek i trzeba bedzie dokupic.
#7
Ja Ci odpowiem trochę inaczej.
Każdy film+wywoływacz będzie dobry, jeżeli będą Ci się podobały rezultaty. Ja na waszym miejscu nie bawiłbym się teraz w kupowanie masowo filmów i chemii tylko sprawdził, który wam odpowiada. Tak jak Ci napisali na koreksie - ilfordpan ma brzydkie ziarno - co znaczy brzydkie? Może autorowi się nie podoba, a dla Ciebie będzie cudowne. Kwestia gustu.
Niestety ciemnia to drogie hobby i czasochłonne. Moim zdaniem(tak jak ja to robiłem) powinniście wypróbować kilka filmów i sami zdecydować co wam odpowiada(a jeszcze lepiej z różnymi wywoływaczami:D)
pozdrawiam
Ps. Pamiętaj, że na wygląd odbitki ma wpływ również papier, a to też kolejny temat rzeka:D
Każdy film+wywoływacz będzie dobry, jeżeli będą Ci się podobały rezultaty. Ja na waszym miejscu nie bawiłbym się teraz w kupowanie masowo filmów i chemii tylko sprawdził, który wam odpowiada. Tak jak Ci napisali na koreksie - ilfordpan ma brzydkie ziarno - co znaczy brzydkie? Może autorowi się nie podoba, a dla Ciebie będzie cudowne. Kwestia gustu.
Niestety ciemnia to drogie hobby i czasochłonne. Moim zdaniem(tak jak ja to robiłem) powinniście wypróbować kilka filmów i sami zdecydować co wam odpowiada(a jeszcze lepiej z różnymi wywoływaczami:D)
pozdrawiam
Ps. Pamiętaj, że na wygląd odbitki ma wpływ również papier, a to też kolejny temat rzeka:D
#8
jesli chcecie odrazu pracowac na materialach ilforda to ladnie
polecam na poczatek pobawic sie foma, fomapan 400 do tego R09 przerywac fomacitro, utrwalacz fomafix i w taki sposob masz dosc tanio chemie i maly zestaw na poczatek.
gdzies mam na dysku pelen zakres czasow do roznych filmow. pozniej poszukam i jak co to podkleje na forum.
jesli chcecie robic jeszcze odbitki to juz by byla polowa chemii do odbitek.
polecam zabawe warto zainwestowac i pobawic sie
polecam na poczatek pobawic sie foma, fomapan 400 do tego R09 przerywac fomacitro, utrwalacz fomafix i w taki sposob masz dosc tanio chemie i maly zestaw na poczatek.
gdzies mam na dysku pelen zakres czasow do roznych filmow. pozniej poszukam i jak co to podkleje na forum.
jesli chcecie robic jeszcze odbitki to juz by byla polowa chemii do odbitek.
polecam zabawe warto zainwestowac i pobawic sie
#9
Ktoś nam jeszcze polecił: http://allegro.pl/item882066797_rollei_ ... ratis.html plus Rodina
Zastanawiam sie czy fomapan 400 nie jest zbyt czuły
Jutro spróbuję sporządzić kosztorys tych wszystkich sprzętów zobaczymy ile to wyjdzie na początek...
Zastanawiam sie czy fomapan 400 nie jest zbyt czuły
Jutro spróbuję sporządzić kosztorys tych wszystkich sprzętów zobaczymy ile to wyjdzie na początek...
#10
Fleandril, kazde kombo film+wywolywacz ma swoja charakterystyke i bedzie inaczej wygladal. Dlatego mysle ze naprawde warto na poczatek skoncentrowac sie na jednym zestawie, bo latwiej wylapac ewentualne bledy. A tak to nie wiesz, czy to ty sknociles cos, czy to ma tak wygladac. Tak to czuje
A propo tabel czasu wolania:
http://www.digitaltruth.com/
pod massive dev chart jest baza danych chyba dla wszystkich filmow i wywolywaczy.
A propo tabel czasu wolania:
http://www.digitaltruth.com/
pod massive dev chart jest baza danych chyba dla wszystkich filmow i wywolywaczy.
#11
Przecież nie napisałem, żeby każdy film wołać w czymś innym:) Dla mnie było oczywiste, że takie zmiany filmów/wywoływaczy dopiero po nauce.
#12
regedarek
Napisz priva do Cyngusa Moderatora
Teraz z tego co wiem jest zajęty ale mieszka w Krakowie i może Ci wiele pomóc na początku
Kapitalny fotograf, fachowiec z dużą wiedzą o ciemni.
Życzę powodzenia.
Tomek
Napisz priva do Cyngusa Moderatora
Teraz z tego co wiem jest zajęty ale mieszka w Krakowie i może Ci wiele pomóc na początku
Kapitalny fotograf, fachowiec z dużą wiedzą o ciemni.
Życzę powodzenia.
Tomek
#13
tjruslan, dzięki za informację napiszę, zobaczymy jak cygnus zareaguje;]
Po dłuższej lekturze doszedłem do wniosku, że za radą bacanskiego kupimy całość filmów i chemii firmy FOMA.
Pierwsze pytanie, które mi przychodzi do głowy to gdzie się w to zaopatrzyć w Krakowie?
Zamierzam kupić 50/50 filmów Fomapan 100 i Fomapan 400. Rozdać gawiedzi: niektórzy mają aparat po tacie i do będą ich pierwsze zdjęcia, inni jak ja już dłuższą chwilę mają styczność ze zdjęciami, choć w b&w nigdy nie robiłem. Zastanawiam się co im polecić do przeczytania na początek.
Wywoływacz: FOMADON R-09 250ml 24zł
Przerywacz: FOMACITRO 250ml 17zł
Utrwalacz: FOMAFIX 500ml 16zł
Teraz przechodzę do części, którą mniej ogarniam:
I teraz tak wybieram 1+40 czyli dostaję 250x40 czyli 10 litrów wywoływacza. Jak policzyć na ile mi to filmów wystarczy? Z proporcji(z 600ml - 6 filmów) wynika, że 100 filmów ale chyba gdzieś się pomyliłem.
Natomiast przyjmując, że koreks ma 700ml już tylko 28 filmów ;]
Czyli przyjmując, że na te 28 filmów zużyję całą chemię wychodzi po ok 2zł na film.
Czy moje obliczenia do tej pory są poprawne?
Po dłuższej lekturze doszedłem do wniosku, że za radą bacanskiego kupimy całość filmów i chemii firmy FOMA.
Pierwsze pytanie, które mi przychodzi do głowy to gdzie się w to zaopatrzyć w Krakowie?
Zamierzam kupić 50/50 filmów Fomapan 100 i Fomapan 400. Rozdać gawiedzi: niektórzy mają aparat po tacie i do będą ich pierwsze zdjęcia, inni jak ja już dłuższą chwilę mają styczność ze zdjęciami, choć w b&w nigdy nie robiłem. Zastanawiam się co im polecić do przeczytania na początek.
Wywoływacz: FOMADON R-09 250ml 24zł
Przerywacz: FOMACITRO 250ml 17zł
Utrwalacz: FOMAFIX 500ml 16zł
Teraz przechodzę do części, którą mniej ogarniam:
Które rozcieńczanie wybrać, gdzie sprawdzić jakie ono da efekty?(przed wywołaniem filmu)W celu uzyskania dobrych wyników wywołania, do rozcieńczania należy stosować wodę destylowaną lub zdemineralizowaną. Przy zastosowaniu twardej wody konieczne może okazać się uwzględnienie poprawek w czasie wywoływania lub też zmiękczenie wody (np. sześciometafosforan sodu w ilości ok. 2g na 1 litr wody). W 600 ml roztworu 1+40 można wywołać 6 filmów małoobrazkowych.
Zastosowania R-09:
Rozcieńczenie Zastosowanie:
1+20 szybkie wywoływanie błon średnio- i wielko-formatowych
1+40 do 1+100 standardowe wywoływanie filmów zwojowych i perforowanych
1+200 wyrównawcze wywoływanie filmów zwojowych i perforowanych
Przykładowa zależność czasu wywołania od rozcieńczenia wywoływacza dla filmu Fomapan 100:
Rozcieńczenie 1+20 1+40 1+60 1+80 1+100 1+150 1+200
Mnożnik 0,5 1 1,5 2 3 4 6
Czas (min) 3,5 7 10,5 14 21 28 42
Zależność czasu wywołania od temperatury procesu:
Temperatura 15oC 18o 20oC 22oC 24oC
Korekta czasu +50% +20% 0 -15% -30%
I teraz tak wybieram 1+40 czyli dostaję 250x40 czyli 10 litrów wywoływacza. Jak policzyć na ile mi to filmów wystarczy? Z proporcji(z 600ml - 6 filmów) wynika, że 100 filmów ale chyba gdzieś się pomyliłem.
Natomiast przyjmując, że koreks ma 700ml już tylko 28 filmów ;]
Czyli przyjmując, że na te 28 filmów zużyję całą chemię wychodzi po ok 2zł na film.
Czy moje obliczenia do tej pory są poprawne?
#14
Powinieneś wszystko kupić czego potrzebujesz na Łobzowskiej w fotofinish i na przeciwko po drugiej stronie ulicy. Są nieźle zaopatrzeni w różnego rodzaju chemikalia i błony est....
Zawsze tam kupuje swoje materiały. Na allegro masz też fajnego gościa z Gdyni, który handluje świeżymi rzeczami.
Taniej można kupić w hurtowniach fotograficznych biorąc większe ilości. Sporo linków w googlu.
Odradzam Ci pośpiech w kupowaniu. Polecam Ci konsultacje z Moderatorem
Warsztaty by ci się przydały na początek. Poszukaj warsztatów z ciemni w Krakowie od tego zacznij.
Tomek
Zawsze tam kupuje swoje materiały. Na allegro masz też fajnego gościa z Gdyni, który handluje świeżymi rzeczami.
Taniej można kupić w hurtowniach fotograficznych biorąc większe ilości. Sporo linków w googlu.
Odradzam Ci pośpiech w kupowaniu. Polecam Ci konsultacje z Moderatorem
Warsztaty by ci się przydały na początek. Poszukaj warsztatów z ciemni w Krakowie od tego zacznij.
Tomek
#15
Wiadomość wysłano.
Właśnie dostałem info z KOREXu, że mogę otrzymać Fuji Neopan i Acros za 14zł. Podobno promocja i dużo lepsze od FOMY.
Właśnie dostałem info z KOREXu, że mogę otrzymać Fuji Neopan i Acros za 14zł. Podobno promocja i dużo lepsze od FOMY.
#16
Korex pomoże(później w następnym etapie jak będziesz wiedzieć czego chcesz) ale rozmowa i unaocznienia zagadnienia ciemni Ci nie da. Warsztaty i fachowa rozmowa rozmyją Twoje pytania. Nie spiesz się aby "frycowego" nie płacićregedarek pisze:Wiadomość wysłano.
Właśnie dostałem info z KOREXu,
Chyba się nie pali ?
Tomek
#17
z tego co pamietam za zawsze robilem na rozcienczeniu 1/40 i nie wiecej niz 3 albo 4 filmy na tym roztworze.