#2
Kup sobie słąbą15 czerwona najlepsza jesr oliwkioa i doległość od papieru musi prawidłowa .A jescze pytanie jakiego papiru używasz .Jak wielogradacyjnego t oczerwone swaitło może zaswietlać . Ja wtedy robier tak gas czerwone papier pod powiekszalnik naswietlam papier d okuwety obrazem do do dołu włączam potem czerwone
swiatło obracam patrze czy doszedł i utrwalacz.

#3
a wiec to tak?? uzywam teraz fomy z niebieskim paskiem, bo moj powiekszalnik nie ma tych pokretelek do zmiany kontrastu i nie ma nic na filrty, a tak normalnie w ciemni bilostockiego MDKu to uzywam papieru agfy bo tam to sa juz takie fajne powiekszalniki

#4
JA wole agfe jest lepsza a sałogradacyjny baryt :-). Marzenie . choc ostatnio robie sobie sam papier .Na podłożez papieru cerpanego nakładem małym pędzlem emulsje potem poddaje juz naświetlony i wywołany obraz dalszej obróbce .końcowo che uzyskać bardziej pictorial niz zdjęcie

#5
słaba czerwona z daleka od papieru ... choc lepsze oczywiscie profesjonalne filtry jak oliwka... foma nie jest zła ale jak dla mnie za twarda, ja pracowałem na przeterminowanym orwo mienciutki...

#6
na poczatku bylam ostro srazona co do fomy, a tak w ogole to ja nie lubie wszystkiego co na poczatku ma Foma... (pare razy przejechalam sie na ich filmach)ale nie jest tak zle jak myslalam, zdjecia wychodza dobre i maja niezly kontrast

#7
A gdzie można kupic żarówke ciemniawą



mam taka niemiecka 36 albo38 rok zarnik spiralny chyba wolframowy kolor szkla ciemnobursztynowo czerwony:-) to mowie ja Emo cos sie po piorkowalo

#8
a co to zarówka ciemniowa??? ja sie nie spotkałem...

owszem są zwykłe czerwone zarówki, które mozna lepiej lub gorzej wykorzystac do tego celu lub lampy z wymiennymi filtrami... ale to raczej w komisach niz sklepach...

#10
Jest coś takiego co się nazywa żarówka ciemniowa, producenta nie pamiętam - niby zwykła, ale nie zaświetla papieru nawet przez długi czas. Kosztuje ok. 40zł, można dostać w każdym lepszym sklepie foto. Ja używam czerwonej żarówki Osram 25W - nie zaświetla mi Agfy MCP z 1 metra.

#11
Ja mam zwykla czerwona zarowke philipsa (20W) kosztowala mnie ok 2zl :) pomalowalem ja czerwona farba do zaciskow samochodowych bo akurat mialem pod reka i jest wszytsko ok! :) Uzywam wielokontrastowych papierow ilforda i nic a nic mi nie zaswietla. (Zarowka jest oddalona od papieru ok 1m). Szczerze polecam.

Pozdrawiam.

#12
Sa specjalne zarowki do ciemni, najczesciej produkcji Philipsa. Moza je trafic na allegro, albo w www.czarno-biale.pl. Cena - jakies 40 zl.

Wcale nie dziwie Ci sie, ze masz papier zaswietlony. NAJBEZPIECZNIEJ uzywac zarowki oliwkowej. Sam mam taka (ma chyba z 15W) i nie ma zadnych problemow. Pracowalem raz na czerwonej, ale po 2 godzinach nic juz nie widzialem. Oliwkowe swiatlo jest duzo lagodniejsza i bez problemu mozna wysiedziec killka godzin w ciemni. Na wszelki wypadek stawiam ja w miare daleko od powiekszalnika, a na czas pracy nad zdjeciem po prostu wylaczam zarowke w ogole, bo tak mi wygodniej.

Pracowalem na papierze Agfy i Ilforda (oba plastiki wielogradacyjne). Ilford jest troszke bardziej wrazliwy na swiatlo niz agfa, ale odwdziecza sie duzo glebszymi czerniami (RC Deluxe). Zdjecia na Fomie (chyba Velvet) mialem kilka razy w reku i bylem szczerze zadziwiony, bo byly naprawde super. Jedyny problem polega na tym, ze to byl papier matowy, a do obrobki matu trzeba troche doswiadczenia.

Reasumujac - zalatw sobie oliwkowa zarowke do ciemni i problem z glowy. W ostatecznosci zakup jakas lampe ciemniowa z filtrem oliwkowym (na allegro polskie chodza za ok 30zl) i zastosuj procedure, ktora opisalem wyzej (odsun od powiekszalnika i wylaczaj na czas naswietlania papieru).

Uffffffffffffffffffff...

#14
kolec7 pisze:Zauważyliście koledzy daty poprzednich postów w tym wątku :?:
Buhehehehehehehehehehe :rofl: Dobre kolec. Ja sie tak zapedzilem, ze nawet nie zauwazylem, a taki piekny wywodzik strzelilem....