HIGH KEY

#1
Scena ze zdecydowaną przewagą jasnych tonów, w kryteriach obrazu fotograficznego znana jest pod angielską nazwą "high-key" (wysoki klucz - od pojęcia klucza oświetleniowego). Osoba o blond włosach, ubrana "na jasno", stojąca na jasnym tle i oświetlona miękkim światłem z przodu będzie miała najprawdopodobniej ciemne tylko oczy oraz niewielkie partie cieni. Zdjęcie o takim efekcie ma delikatny, otwarty i optymistyczny wydźwięk. Krajobrazy pełne budynków w jasnych tonach, śniegu lub innych, dużych bardzo jasnych powierzchniach same skłaniają do zastosowania ekeftu "high key".
Wskazane jest umieszczenie w obrazie małych, ciemnych powierzchni, by nie pozbawić zdjęcia głębi i podkreślić jasność pozostałych partii obrazu. Jeśli to możliwe dla osiągnięcia dodatkowego oświetlenia, należy używać światła rozproszonego oraz leżących blisko powierzchni odbijających.


---------- <b>KOMENTARZE DO ZAŁĄCZNIKÓW</b>----------
Załącznik 1: <b>Oświetlenie w efekcie "high key"</b>
Jasne tło jest róno oświetlone przez dwie lampy. Dwie inne lampy skierowane na płaszczyzny odbijające światło dają miękkie, przednie oświetlenie obiektu oraz dodatkowe światło wypełniające całość sceny. Przed dostępem niepotrzebnych promieni światła chroni założona na obiektywosłona przeciwsłoneczna.

Załącznik 2: <b>Efekt "high-key"</b>
W tym pejzażu w efekcie "high key" stosując przede wszystkim jasne i bardzo jasne tony osiągnięto wrażenie przestrzeni.

Załącznik 3: <b>Krajobraz w efekcie "high key"</b>
Krajobraz ten składa się w większości z białych i jasno szarych tonów. Mgła unosząca się nad wodą rozprasza światło tworząc nastrój, a jednocześnie powoduje, że nawet ciemne elementy są odwzorowane w średnio szarych tonach. Kilka najbliższych elementów jest prawie czarnych, ale za to są one małe.Zdjęcie jest świetliste i ma bardzo delikatny wyraz.

Załącznik 4: <b>Portret w efekcie "high key"</b>
Lekkość i delikatność tego portretu w efkcie "high key" polega na jego tonalności mieszczącej się w jasnej części skali tonów.

Załącznik 5: <b>Kontrastujące tony</b>
Silny kontrast pomiędzy jasnymi i ciemnymi partiami obrazu brzegu rzeki powoduje, że główny temat zdjęcia ma charakter sylwetki. Zamglony drugi brzeg w oddali i nieczytelne niebo dają efekt "high key" w tle.

<b>Materiał zaczerpnięty z:</b>
- <i>FOTOGRAFIA OD A DO Z</i> - Michael Langford

--------------------
<b>Inne:</b>
http://camelek.p-soft.pl/doce/high_key.html - technika, oświetlenie, wywoływanie

"Poradnik" będę się starał uzupełniać. Zachęcam też do podawania konkretnych rad, linków, doświadczeń w topicu.
Ostatnio zmieniony pn cze 14, 2004 8:30 pm przez publius, łącznie zmieniany 13 razy.
Załączniki
highkey2.jpg
Załącznik 4: Portret w efekcie &quot;high key&quot;
highkey2.jpg (29.47 KiB) Przejrzano 23144 razy
kontrastujacetony.jpg
Załącznik 5: Kontrastujące tony
kontrastujacetony.jpg (33.79 KiB) Przejrzano 23144 razy
hihgkeyoswietlenie.jpg
Załącznik 1: Oświetlenie w efekcie &quot;high key&quot;
hihgkeyoswietlenie.jpg (31.53 KiB) Przejrzano 23141 razy
highkey1.jpg
Załącznik 2: Efekt &quot;high-key&quot;
highkey1.jpg (20.39 KiB) Przejrzano 23141 razy
krajobrazhighkey.jpg
Załącznik 3: Krajobraz w efekcie &quot;high key&quot;
krajobrazhighkey.jpg (21.18 KiB) Przejrzano 23141 razy

#8
m_monia pisze:Ale jak oprócz oświetlenia uzyskać taki efekt? Długi czas naswietlania? I co z przesłoną?
to juz zalezy od warunkow. zawsze czas i swiatlo dobiera sie do warunkow:D oczywiscie trzeba przepalic zeby uzuskac taki efekt, czyli dac dluzszy czas i bardziej otworzyc przeslone. oczywiscie nie ma mowy o bardzo dlugim naswietlaniu, bo z natury takie ujecia juz sa jasno oswietlone (naturalnie czy sztucznie to juz nie ma znaczenia:P). no ale to tez zalezy od pozadanego efektu ;)
alternatywna metoda to photoshop ;)

dobra juz nic nie mowie bo i tak sie nie znam:)

#16
ciekawy topic, szkoda że linki już dawno nieaktywne ;(

By zrobic fotę High Key należy do filmy BW użyć filtra czerwonego i skorygować naświetlenie o +2EV.

Można też w PS czy gimpie, w dokładnie ten sam sposób. Sasymulować po konwersji do BW filtr czerwony i krzywymi skorygować jasność.

#19
Zgadzam się ze stormem.

Filtr czerwony nie robi high-keya, on jedynie zmienia szerokość widma światła jakie jest rejestrowane przez korpus,
poprzez stłumienie barwy niebieskiej i zielonej, a rozjaśnienie czerwieni i pomarańczy.

W efekcie, bo jest to filtr efektowy, osoba sfotografowana przy użyciu takiego filtru będzie miała nienaturalnie białe usta,
bladą twarz, niebieskie oczy wyjdą dziwnie ciemne, a blond włosy białe.

Korekcja filtru zależy od intensywności barwy filtru.

High-key, to tak naprawdę zmniejszenie współczynnika oświetlenia obiektu fotografowanego,
czyli zmniejszenie różnicy pomiędzy światłem głównym, które podkreśla kształty i wymiary obiektu oraz produkuje cienie
a światłem rozjaśniającym cienie, czyli zmniejszającym kontrast, aż do maksimu, czyli 1:1

Low-key nie jest bezpośrednim zaprzeczeniem powyższej definicji,
ponieważ w low-key mamy jedno światło główne (w high-key może ich być kilka), najczęściej punktowe,
które wydobywa kontury obiektu ale pozostawia jego powierzchnie w cieniu,
natomiast w celu kontrolowania kontrastu możemy się posługiwać słabym światłem rozjaśniającym,
jednak wtedy współczynnik oświetlenia pozostaje na wysokim, np. 9:1 poziomie.
cron